Nederlandse kinderkleding niet te sexy

Het blijft een heikel onderwerp: is het nou wel of niet wenselijk kinderen in ‘sexy’ kleding te steken. Steeds vaker zie je kids voorbij komen in kleding waarmee ze een imago krijgen waar ze eigenlijk nog te klein voor zijn. In Groot-Brittannië, waar sexy kleding voor kinderen aan de orde van de dag is, groeit de ergernis. De Britse winkelsector presenteert een code die de vroege commercialisering en seksualisering van kinderen moet tegengaan. In Nederland lopen de kinderen er over het algemeen nog beschaafd bij. Gelukkig! Nederlandse kinderkleding staat dus niet voor niets zo hoog aangeschreven.

 

Een aantal grote Britse ketens, zoals Asda, Sainsbury's en Tesc, gaan de richtlijnen van de Britse winkelsector volgen. De code valt samen met de verschijning van het rapport ‘Let children be children’. En met die uitspraak zijn we het waarschijnlijk allemaal wel eens…

 

 

foto: ThinkStock

 

In het rapport wordt onder meer opgeroepen kinderen beter te beschermen tegen seksueel getinte reclame. En dat wat meer binnen de perken houden, zou inderdaad geen slechte zaak zijn. De oogjes zien veel te veel! De sexy kleding van kindster Miley Cyrus bijvoorbeeld, inspireert jonge kinderen tot nadoen.

 

In Nederland lijkt alles vooralsnog mee te vallen. Nederlandse kinderkleding wordt door de aanbieders vooralsnog als niet-schokkend wordt ervaren. "Misschien dat het probleem in Groot-Brittannië speelt, maar in Nederland is dit niet het geval", aldus een woordvoerder van Detailhandel Nederland tegen de Volkskrant.

 

Vorig jaar kwam de Engelse supermarktketen Asda onder het vuur te liggen wegens aanstootgevende producten voor kinderen. Voorgevulde kinderbh's van de keten leidden tot een klachtenregen van boze moeders. Terecht! Dat moet je toch ook helemaal niet willen voor je kleine meisje?

 

De babyslofjes met hoge hakken (foto) kregen ook de nodige negatieve aandacht – iets wat dan misschien weer een beetje overdreven is. Het is duidelijk dat dat vooral een grappig item is, al leid je dat alleen maar af aan de leuk gevonden naam: ‘Heelarious’.

 

Maar: laat kinderen inderdaad vooral kinderen zijn. Ze hebben de rest van hun leven nog om uitdagend gekleed te gaan!

Bekijk nieuwsarchief   Geplaatst op: vrijdag 10 juni 2011
De nieuwste kinderkleding en het grootste online aanbod ( 321.312 producten )